Πιο αναλυτικά, τρεις είναι οι πρόσφατες προσεγγίσεις οι οποίες έγιναν αντιληπτές στην Ελλάδα και το εξωτερικό, με τις δύο εξ’ αυτών να είναι διαδεδομένες και στη χώρα μας και να αφορούν μηνύματα sms, viber, messenger ή mails. Η τρίτη, που για την ώρα δεν φαίνεται να έχει πάρει έκταση στην Ελλάδα, είναι μέσω τηλεφώνου.
Η εικόνα δεν διαφέρει πολύ από τη γνωστή τακτική, που στοχεύει σε παραπλάνηση ώστε να αποκαλυφθεί κάποιο στοιχείο πρόσβασης στον λογαριασμό ή την κάρτα του καταθέτη.
Αυτό που διαφοροποιείται και εξελίσσεται, είναι η προσέγγιση της απάτης.
Οι τρεις περιπτώσεις απάτης το τελευταίο διάστημα:
- Γρήγορα… πατήστε το link για να μην ακυρωθεί η χρεωστική σας
Η πρώτη προσέγγιση που πήρε μεγάλες διαστάσεις τις τελευταίες ημέρες, χρησιμοποιούσε το όνομα γνωστού ελληνικού τραπεζικού ομίλου. Συγκεκριμένα, αποστέλλεται ένα μήνυμα sms ή ένα e- mail στον αποταμιευτή, όπου στη διεύθυνση του mail εμφανίζεται το επίσημο λογότυπο της Τράπεζας. Στο κείμενο ζητείται από τον καταθέτη να πατήσει επειγόντως ένα συγκεκριμένο link, διότι σε διαφορετική περίπτωση, θα ακυρωθεί η χρεωστική του κάρτα εντός μισής ή μίας ώρας.
Μεγάλη μερίδα καταναλωτών μπορεί να πέσει σε αυτή την παγίδα, αν αγχωθεί ότι μπορεί να μην προλάβει και να ακυρωθεί η χρεωστική του, άρα δεν θα μπορεί να κάνει συναλλαγές, βλέποντας ότι η αρχή στο e mail address είναι το logo της Τράπεζάς του. Μόνο που αν προσέξει λίγο καλύτερα την πλήρη διεύθυνση, θα δει ότι εκτός του ονόματος της Τράπεζας γράφει άλλες λέξεις , συνήθως σε greeklish.
- Ασφαλές μήνυμα. Ανοίξτε το
Η δεύτερη απάτη χρησιμοποιεί τη λέξη «ασφάλεια». Συγκεκριμένα, τονίζει το θέμα της ασφάλειας και στοχεύει σε εκείνους που θα το λάβουν ως δεδομένο. «Αυτό είναι ένα μήνυμα ασφαλούς ηλεκτρονικού ταχυδρομείου» ξεκινάει η προσέγγιση που βρίσκει πολλά θύματα, καθώς τους ζητάει ενημέρωση στοιχείων, χρησιμοποιώντας ένα αληθοφανές λογότυπο τράπεζας.
- Τηλεφωνικός αριθμός που μοιάζει με της τράπεζας
Στο μοντέλο απάτης που προέρχεται από το εξωτερικό οι επιτήδειοι αντιγράφουν ένα κανονικό αριθμό που μοιάζει στο τηλεφωνικό κέντρο των μεγάλων τραπεζών και καλούν από αυτό, προσποιούμενοι ότι είναι από κάποια τράπεζα και ενημερώνουν τον «πελάτη» ότι για κάποιον τεχνικό λόγο, θα ήθελαν επιβεβαίωση των στοιχείων του. Μπορεί να ζητήσουν κωδικούς, one time password, αριθμό ταυτότητας κ.α.
Έτσι, ποντάρουν στο ξαφνικό τηλεφώνημα και στην αμηχανία του συνομιλητή που μπορεί να απαντήσει δίνοντας στοιχεία και γι’ αυτό συστήνεται στους καταναλωτές να είναι υποψιασμένοι ώστε αν «ξαφνικά τους θυμηθεί η τράπεζά τους» να κλείσουν το τηλέφωνο και να ξανακαλέσουν οι ίδιοι τον σύμβουλό τους στην τράπεζα για να επιβεβαιώσουν αν πράγματι τους κάλεσαν.
Οι τράπεζες σε καμία περίπτωση δε ζητάνε ούτε τηλεφωνικώς ούτε με mails τέτοιου είδους προσωπικά δεδομένα. Η Ελληνική Ένωση Τραπεζών έχει κάνει τεράστια καμπάνια εφιστώντας την προσοχή του καταναλωτικού κοινού και την επαγρύπνηση του για διάφορες ηλεκτρονικές ή μη, τραπεζικές απάτες.
Πηγή: dikaiologitika.gr