Παγκόσμια Ημέρα των Ατόμων με Αναπηρία στις 3 Δεκεμβρίου, είναι μια ημέρα που στοχεύει στην ευαισθητοποίηση του κοινού, στην κατανόηση και την αποδοχή των ατόμων με αναπηρία.
Διαβάστε τη συνέντευξη που παραχώρησε στο SVOURANEWS.GR ο Διευθυντής του Ειδικού Επαγγελματικού Γυμνασίου-Λυκείου Καστοριάς, Αναστάσιος Τζιλίνης.
Τι σημασία μπορεί να έχει για τα ίδια τα άτομα με αναπηρία η ύπαρξη μιας Παγκόσμιας Ημέρας;
Καταρχήν θα ήθελα να σας ευχαριστήσω που μέσα από αυτό το βήμα μου δίνετε την δυνατότητα να μιλήσω για τα Άτομα με Αναπηρία.
Η Παγκόσμια ημέρα Ατόμων με Αναπηρία καθιερώθηκε το 1992 από τη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ. Όπως και κάθε άλλη Παγκόσμια ημέρα είναι σημαντική στο ότι μας δίνεται η δυνατότητα να ενημερώσουμε την κοινή γνώμη για τις ανάγκες των ατόμων με αναπηρία αλλά και τις υποχρεώσεις που έχει η πολιτεία απέναντι τους.
Μας δίνει επίσης δυνατότητα να δείξουμε στην κοινωνία κάτι που για εμάς έχει ιδιαίτερη σημασία, την Ισότητα που πρέπει να υπάρχει για τα ΑμεΑ. Κάθε χρόνο η μέρα αυτή δίνει ακόμα μια ευκαιρία στην κοινωνία να στρέψει -έστω κι έτσι- τα μάτια της στην προστασία και στην ενεργή κοινωνική ένταξη των ατόμων με αναπηρία, με στόχο την ισότιμη συμμετοχή τους σε όλους τους τομείς των σύγχρονων κοινωνιών, βελτιώνοντας την ποιότητα ζωής τους και υλοποιώντας μεταρρυθμίσεις που θα αναπτύξουν νέες προοπτικές για την κοινωνική τους ενσωμάτωση.
Τι διαφορετικό γίνεται αυτή την ημέρα στο σχολείο σας;
Σε εμάς στο σχολείο μας , που έχουμε θέσει ως σκοπό να προβάλουμε τα δικαιώματα ,τις δυνατότητες και τα όνειρα των ανθρώπων αυτών, είναι μια ευκαιρία να εξαλείψουμε τα στερεότυπα που υπάρχουν . Θέλουμε να φέρουμε την κοινωνία κοντά μας αλλά και τους μαθητές μας μέσα σε αυτήν.
Όλα αυτά οργανώνοντας δράσεις ανοιχτές στην τοπική κοινωνία. Ανοιχτές στην σχολική κοινότητα και σ’ όλο τον κόσμο. Ξεκινήσαμε με βιωματικές ομιλίες εξαιρετικών ομιλητών τα προηγούμενα χρόνια και πραγματοποιήσαμε προγράμματα ευαισθητοποίησης από κοινού με σχολεία (3ο και 4ο Γυμνάσιο Καστοριάς) . Είναι πραγματικά μεγάλη η ικανοποίηση μας βλέποντας αυτά τα προγράμματα να γίνονται αποδεκτά από σχολεία και κατοίκους της περιοχής μας. Νιώθουμε μεγάλο κίνητρο να λαμβάνουμε την στήριξη για την πραγματοποίηση όλων αυτών των δράσεων από τους προϊσταμένους της Εκπαίδευσης όλα αυτά τα χρόνια.
Για εφέτος είχαμε στα σκαριά την οργάνωση ημερίδας που δυστυχώς η πανδημία δεν μας επέτρεψε να την οργανώσουμε όπως θα θέλαμε και να την πραγματοποιήσουμε. Ας είμαστε καλά θα πραγματοποιηθεί στο μέλλον.
Για εφέτος δημιουργήσαμε ένα μικρό βίντεο, το οποίο μάλιστα θα προβληθεί στην εκδήλωση που θα πραγματοποιήσει το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων , με θέμα : «Δικαιούμαι να ονειρεύομαι ….ονειρεύομαι να δικαιούμαι».
Πώς αντιλαμβάνεται, για παράδειγμα, ένα παιδί την έννοια της πανδημίας του κορωνοϊού;
Κάθε άνθρωπος έχει διαφορετικό τρόπο αντίληψης και κατανόησης των πραγμάτων, να είστε σίγουροι πως τα περισσότερα παιδιά αντιλαμβάνονται επαρκώς αν όχι πλήρως την κατάσταση. Και ανησυχούν . Η σοβαρότητα της κατάστασης είναι τέτοια που τα παιδιά έχουν αντιληφθεί τις δύσκολες ώρες.
Ωστόσο είναι παιδιά που ζητούνε την επαφή. Ζητούνε την αμεσότητα και το άγγιγμα. Το βλέμμα. Το χαμόγελο μας. Δυσκολεύονται καθώς έχουν και έχουμε συνηθίσει αλλιώς στην καθημερινότητα μας ειδικά μέσα στο σχολείο . Προσαρμοστήκαμε όλοι μας όμως. Είναι αξιοθαύμαστα το πόσο και αυτά μέσα στις δυσκολίες τους προσπαθούν να εφαρμόσουν μέτρα και κανόνες.
Είναι αλήθεια πως έχουμε την τύχη εφέτος να έχουμε την δημοτική αρχή δίπλα μας. Συντάχθηκε στον αγώνα μας προσπαθώντας να μας εξασφαλίσει όλα αυτά που έχουμε ανάγκη ώστε να περάσουμε αυτήν την δύσκολη περίοδο. Και σε αναλώσιμο υλικό αλλά και με την μετεστέγαση μας σε νέο ευρύχωρο χώρο, έστω και προσωρινά μέχρι την μόνιμη μας εγκατάσταση σε δικό μας χώρο. Εργαζόμαστε από κοινού πάνω σε αυτό και προς όφελος των μαθητών μας. Μένουμε αισιόδοξοι τόσο εμείς όσο και οι γονείς πως σύντομα θα γίνει.
Η τεχνολογία μπορεί να αλλάξει τη ζωή και την καθημερινότητα τους;
Η Τεχνολογία έχει κάνει άλματα. Και συνεχίζει να κάνει. Είναι σημαντική για τα παιδιά μας τόσο στην μάθηση , όσο και στην καθημερινότητα τους, στην απασχόληση και στην διασκέδαση . Άλλοτε μάλιστα σε μεγάλο βαθμό. Προσπαθούμε μέσα από τις δυσκολίες μας να τους δίνουμε όσο μας επιτρέπει η εκπαιδευτική διαδικασία περισσότερα ερεθίσματα χρήσης της.
Υπάρχουν εργαλεία που βοηθάνε την μάθηση σε κινητικές αναπηρίες. Εργαλεία που βελτιώνουν την ποιότητα εκπαίδευσης σε κωφά και τυφλά παιδιά. Προγράμματα ενεργοποίησης μαθητών με αυτισμό. Μέσα και μέθοδοι εξάλειψης μαθησιακών δυσκολιών.
Τα ΑμεΑ μπορούν να ωφεληθούν από τις εξελίξεις της τεχνολογίας, αλλά συχνά αντιμετωπίζουν εμπόδια τα οποία σχετίζονται κυρίως με το υψηλό κόστος του εξοπλισμού και της πρόσβασης στο διαδίκτυο, καθώς και με την έλλειψη προσβασιμότητας στις προσφερόμενες υπηρεσίες και προϊόντα. Επιπλέον οι συσκευές υποστηρικτικής τεχνολογίας που αποσκοπούν στη διευκόλυνση ή στην αποκατάσταση της πρόσβασης, εκτός από το ότι στις περισσότερες των περιπτώσεων είναι πολύ ακριβές και πολλές φορές απαιτούν επιπλέον μέσα.
Σαν σχολείο έχουμε βάλει στόχο να αποκτήσουμε όσο το δυνατόν περισσότερα από τα εργαλεία αυτά. Είμαστε στην αρχή, χρειάζονται ακόμη πολλά να γίνουν. Ωστόσο συνεχώς θα προσπαθούμε για το καλύτερο. Το καλύτερο για τους μαθητές μας. Πέραν του προσωπικού κόστους οποιαδήποτε μορφής.
Έχουν γίνει άλματα όσο αφορά την αντιμετώπιση αυτών των παιδιών από την κοινωνία;
Είναι ευχάριστο ότι τα τελευταία χρόνια γίνεται προσπάθεια από όλους, πολιτεία, τοπική αυτοδιοίκηση, Εκκλησία, ιδιωτικούς φορείς, να βοηθήσουν για την ισότιμη συμμετοχή και προσπέλαση των ανθρώπων με αναπηρία σε όλους τους χώρους. Οφείλουμε να τους ενεργοποιήσουμε και να τους αξιοποιήσουμε. Μην ξεχνάμε πως σε Παγκόσμια κλίμακα το 10% περίπου ίσως και παραπάνω αποτελούν τα άτομα με κάποιο βαθμό Αναπηρίας.
Πρέπει να αλλάξουν νοοτροπίες και συμπεριφορές που οδηγούν στον αποκλεισμό. Ο σεβασμός στη διαφορετικότητα και η ίση μεταχείριση πρέπει να διαμορφώνουν την πραγματικότητα που αντανακλάται στην καθημερινή ζωή όλων των πολιτών. Είναι σημαντική ευκαιρία για να αποδειχθούν όλα τα ζητήματα που σχετίζονται με τις ειδικές ανάγκες.
Κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει ότι σήμερα περισσότερο ίσως από ποτέ άλλοτε, η αντιμετώπιση του κοινωνικού αποκλεισμού των λεγόμενων ευπαθών ομάδων προβάλλει ως άμεση προτεραιότητα. Προτεραιότητα όχι μόνον σε τοπικό αλλά και εθνικό επίπεδο. Τα άτομα με αναπηρία δε ζητάνε να γίνει η ζωή τους ευκολότερη. Ζητάνε να γίνει η ζωή τους ΙΣΗ με τη δική μας. Στόχος πρέπει να είναι όχι η τυπική, αλλά η πραγματική ισότητα, η οποία σημαίνει ίσες ευκαιρίες στην κοινωνική, οικονομική και πολιτική ζωή. Αυτό που πρέπει να επιδιώκεται είναι ο σεβασμός της ατομικής και ομαδικής ιδιαιτερότητας.
Αν όλοι μας ξοδεύαμε έστω μια μέρα για την αναπηρία, πόσο καλύτερη θα ήταν η ζωή τους;
Το θέμα μας και αυτό που έχει ιδιαίτερη σημασία δεν είναι να θυμόμαστε τους συνανθρώπους μας αυτούς μόνο σήμερα. Περνώντας η ημέρα αυτή θα έχει αφήσει σε πολλούς από εμάς διάφορα μηνύματα. Μηνύματα που αφορούν την αποδοχή, την κοινωνική ενσωμάτωση και την στήριξη που πρέπει αυτά να λαμβάνουν.
Μηνύματα που δυστυχώς στην πλειονότητα των περιπτώσεων ξεχνιούνται με την λήξη του “εορτασμού”. Αυτό που μένει όμως τελικά είναι η ανεκτικότητα και ο συνεχής αγώνας των ατόμων με αναπηρία αλλά και των οικογενειών τους.
Μένει το πείσμα να τα καταφέρουν απέναντι στις δυσκολίες τους.
Μένει η μεγαλοψυχία που δείχνουν ώστε να αντιστέκονται στην απομόνωση.
Μένει όμως σίγουρα και η αγάπη τους για την ζωή. Όλοι χρειαζόμαστε κάποιον να βασιστούμε επάνω του είτε έχουμε “ειδικές “η όχι ανάγκες. Ξέρετε όμως κάτι; όλοι έχουμε ειδικές ανάγκες! Είτε φαίνονται είτε όχι, είτε μικρές είτε μεγάλες. Ανάγκες για αγάπη, αισθήματα, αποδοχή, αξιοπρέπεια, υπερηφάνεια.
Όλοι μας θα πρέπει να καταλάβουμε πως, Για τα άτομα με κάποια αναπηρία:
Αποτελεί δικαίωμα τους η διεκδίκηση προϋποθέσεων για ίσες ευκαιρίες. Αποτελεί δικαίωμα τους η ελεύθερη πρόσβαση. Αποτελεί δικαίωμα τους η ισότιμη συμμετοχή στους θεσμούς. Αποτελεί δικαίωμα τους η ύπαρξη υποστηρικτικών υπηρεσιών για την ενίσχυση της αυτόνομης διαβίωσης.
Δεν είναι επαίτες. Δεν έχουνε ανάγκη από αυτόκλητους «σωτήρες», αλλά έχουνε ανάγκη από κατανόηση των ιδιαιτεροτήτων τους, όπως όλοι οι άνθρωποι. Όλοι μας θα πρέπει να συντασσόμαστε με το πανανθρώπινο αίτημα για μια ζωή με αξιοπρέπεια.
Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα και τις γιορτές των Χριστουγέννων, να κλείνουμε με ευχές
Σας ευχαριστώ για ακόμη μία φορά . Εκφράζοντας και μεταφέροντας τις ευχές όλων των συναδέλφων εκπαιδευτικών, αλλά και των μαθητών του σχολείου ευχόμαστε σε όλο τον κόσμο υγεία και κάθε τι καλό. Ευχής έργον να επιστρέψουμε στην άλλοτε παλιά μας καθημερινότητα που τόσο μας έχει λείψει. Έως τότε οφείλουμε να μένουμε όσο μπορούμε ασφαλείς ακολουθώντας τις οδηγίες των ειδικών , προσέχοντας τον εαυτό μας , τους δικούς μας αλλά και όλους τους συνανθρώπους μας.