Η ισχυρή ζήτηση για κάποια σκευάσματα που υπόσχονται απώλεια βάρος, τροφοδότησε την αγορά με απομιμήσεις.
Ούτε ένα ούτε δύο, αλλά 279 σάιτ, που πωλούσαν απομιμήσεις δημοφιλών φαρμάκων για την απώλεια βάρους και τον διαβήτη τύπου 2 (GLP-1), μπλόκαρε η εταιρεία κυβερνοασφάλειας BrandShield.
Η BrandShield, η οποία μοιράστηκε τις πληροφορίες αυτές αποκλειστικά με το Reuters, δήλωσε ότι από τα 279 ηλεκτρονικά φαρμακεία που έκλεισε πέρυσι για μαϊμού σκευάσματα, πάνω από το 90% αφορούσαν φάρμακα της κατηγορίας GLP-1, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας Yoav Keren.
Εκρηξη απομιμήσεων στην παγκόσμια αγορά
Τα Ozempic και Wegovy της Novo Nordisk και τα Mounjaro και Zepbound της Eli Lilly είναι φάρμακα που βασίζονται στο GLP-1, τα οποία αναπτύχθηκαν για τον διαβήτη τύπου 2 αλλά παράλληλα μειώνουν την επιθυμία για φαγητό και προκαλούν πιο αργή κένωση του στομάχου.
Τα φάρμακα αυτά έχει αποδειχθεί ότι βοηθούν τους ασθενείς να χάσουν κατά μέσο όρο έως και το 20% του βάρους τους, με αποτέλεσμα η πολύ μεγάλη ζήτηση να τροφοδοτήσει την παγκόσμια αγορά με απομιμήσεις αυτών.
Περιστατικά βλάβης σε 9 χώρες
Περιπτώσεις βλάβης που συνδέονται με απομιμήσεις τού Ozempic και άλλων φαρμάκων GLP-1 έχουν αναφερθεί σε τουλάχιστον εννέα χώρες, συμπεριλαμβανομένου του Βελγίου, της Βρετανίας, της Ελβετίας και των Ηνωμένων Πολιτειών.
Οι ιστότοποι που καταργήθηκαν αντιπροσώπευαν λίγο περισσότερο από το 15% των 1.655 ιστότοπων που ανέφερε η BrandShield πέρυσι για εμπορία πλαστών φαρμάκων που σχετίζονται με ορμόνες, κεντρικό νευρικό σύστημα και θεραπείες για τον καρκίνο.
Η διαδικασία
Η BrandShield συνεργάστηκε με το Pharmaceutical Security Institute (PSI), έναν οργανισμό που υποστηρίζεται από τη βιομηχανία, για να καταργήσει αυτές τις ιστοσελίδες. Τα μέλη του PSI, στα οποία περιλαμβάνονται η Lilly και η Novo, επέλεξαν ποια φάρμακα θα στοχοποιήσουν, σύμφωνα με την Keren.
Ο διευθύνων σύμβουλος δήλωσε ότι η εταιρεία του επιτυγχάνει την κατάργηση αυτών των ιστότοπων συλλέγοντας στοιχεία που αποδεικνύουν ότι τα προϊόντα τους είναι πλαστά και στη συνέχεια τα υποβάλλει στους παρόχους υπηρεσιών που φιλοξενούν τον ιστότοπο.
Ο Οργανισμός Τροφίμων και Φαρμάκων των ΗΠΑ δήλωσε τον Δεκέμβριο ότι διερευνά υπόθεση παραποίησης του Ozempic στη νόμιμη αλυσίδα εφοδιασμού των ΗΠΑ.
Επίσης, η BrandShield «κατέβασε» 3.968 καταχωρίσεις σε πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης για πλαστά φάρμακα, σχεδόν το 60% των οποίων βρέθηκαν στο Facebook, σύμφωνα με νέα έκθεση της εταιρείας.
Με πληροφορίες από Reuters