Το Υπουργείο Παιδείας αλλάζει άρδην το τοπίο των εξετάσεων στο Λύκειο καθώς το επιτελείο Πιερρακάκη επεξεργάζεται ένα γενικευμένο σχέδιο προκειμένου να καταργηθούν οι Πανελλήνιες, να εισαχθεί το Εθνικό Απολυτήριο και να καθιερωθούν νέου τύπου εξετάσεις για την πρόσβαση στο πανεπιστήμιο.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Dnews μετά το νομοσχέδιο για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, το Υπουργείο θα επικεντρωθεί στις εκ βάθρων αλλαγές στο Λύκειο με απώτερο σκοπό να αναδιαμορφωθεί η εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, να καταργηθεί ο θεσμός των Πανελληνίων που τα τελευταία χρόνια έχει συγκεντρώσει τα πυρά της εκπαιδευτικής και ακαδημαικής κοινότητας ως ένα “αδιάβλητο αλλά άδικο σύστημα” και ταυτόχρονα να δημιουργηθούν νέου τύπου εξετάσεις στα πρότυπα των Πανελλαδικών που ουσιαστικά θα διορθώνουν αγκυλώσεις του παρελθόντος.
Όπως άλλωστε είχε αναφέρει και στις προγραμματικές του δηλώσεις ο αρμόδιος υπουργός «Ανοίγουμε τον διάλογο για για ένα κοινά αποδεκτό τρόπο πρόσβασης στα πανεπιστήμια που θα είναι συμβατός τόσο με τις διεθνείς τάσεις όσο και με το κεκτημένο των Πανελλήνιων Εξετάσεων».
Στο τραπέζι ο συνυπολογισμός της τελικής βαθμολογίας με ανάδειξη «Εθνικού Απολυτηρίου»
Οι αλλαγές στις οποίες προσανατολίζεται το υπουργείο επί της ουσίας θα «παντρέψουν» το κεκτημένο των Πανελληνίων και εθνικού απολυτηρίου. Για να εισαχθούν στα πανεπιστήμια οι υποψήφιοι, το επικρατέστερο «σενάριο» είναι να δίνουν εξετάσεις σε τέσσερα μαθήματα για κάθε επιστημονικό πεδίο. Το σχέδιο του υπουργείου Παιδείας είναι να δημιουργήσει ένα «εθνικό απολυτήριο», που θα προκύπτει από τις βαθμολογικές επιδόσεις των τριών τάξεων του Λυκείου (ή από τις δυο τελευταίες) και θα αποτελεί μέρος του πολυπόθητου εισιτηρίου, ανάλογα με το ποσοστό που θα αποφασιστεί, για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Ο γενικός μέσος όρος του εθνικού απολυτηρίου θα προκύπτει από τους βαθμούς των τριών τάξεων του Λυκείου, με ειδικό συντελεστή ανά τάξη. Τον μεγαλύτερο συντελεστή θα έχει η Γ’ Λυκείου και τον μικρότερο η Α’ τάξη.
Τις επικείμενες αλλαγές επιβεβαίωσε και ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Παιδείας, Οδυσσέας Ζώρας, μιλώντας στην πρωινή εκπομπή του Action 24. «Ένα σοβαρό Εθνικό Απολυτήριο είναι το πλέον σημαντικό που μπορεί να συζητηθεί, μία σοβαρή βάση επιλογής και διαλογής, είναι ό,τι καταλληλότερο μπορεί να εφαρμοστεί», υποστήριξε.
Πρόκειται για κάτι που «πολλές χώρες του κόσμου το έχουν εφαρμόσει και στην Ευρώπη … το κυριότερο ευρωπαϊκό σύστημα που επικρατεί είναι ένα ισχυρό, δίκαιο και αντικειμενικό Εθνικό Απολυτήριο, νομίζω προς αυτή την κατεύθυνση θα πάει».
Ως προς τον χρόνο εφαρμογής του νέου συστήματος, ο κ. Ζώρας εκτίμησε ότι «ο μαθητής που θα πάει αυτή τη στιγμή στην Α΄ Λυκείου, θα πρέπει να ελπίζει ότι θα επιλεγεί για ανώτατες σπουδές με ένα πιο ορθό σύστημα, τουλάχιστον ως προς την επιλογή την επαγγελματική, την εκπαιδευτική και την μόρφωσή του».
Το σχέδιο για Εθνικό Απολυτήριο: Οι νέες τύπου Πανελλαδικές Εξετάσεις, πώς θα υπολογίζεται η βαθμολογία
Το σχέδιο βρίσκεται υπό διαμόρφωση, ωστόσο σύμφωνα με πληροφορίες ο βασικός κορμός περιλαμβάνει:
1. Τράπεζα Θεμάτων: Τα θέματα θα κληρώνονται από Τράπεζα Θεμάτων, στα οποία θα έχουν πρόσβαση οι μαθητές.
2. Α’ Λυκείου. Οι μαθητές στην Α’ Λυκείου θα εξετάζονται σε όλα τα μαθήματα. Τα μισά θέματα θα επιλέγονται από τον διδάσκοντα του μαθήματος και τα υπόλοιπα με κλήρωση από την Τράπεζα Θεμάτων.
3. Β’ και Γ’ Λυκείου: Από τη Β’ Λυκείου οι μαθητές θα επιλέγουν επιστημονικό προσανατολισμό και θα εξετάζονται σε τέσσερα μαθήματα. Το ένα μάθημα θα είναι η Νεοελληνική Γλώσσα Γενικής Παιδείας και οι μαθητές θα επιλέγουν τα υπόλοιπα τρία, ανάλογα με το επιστημονικό πεδίο που θέλουν να σπουδάσουν.
Για το πεδίο των Ανθρωπιστικών Σπουδών θα είναι τα Αρχαία, τα Λατινικά και η Ιστορία. Για το πεδίο Θετικών Επιστημών, τα Μαθηματικά, η Φυσική και η Χημεία. Για τις Επιστήμες Υγείας, η Βιολογία, η Χημεία και η Φυσική. Για το πεδίο Οικονομίας – Πληροφορικής, τα Μαθηματικά, οι Αρχές Οικονομικής Θεωρίας και η Πληροφορική.
Στις εξετάσεις των τεσσάρων μαθημάτων όλα τα θέματα θα επιλέγονται από την Τράπεζα Θεμάτων και θα είναι τα ίδια για κάθε σχολείο, ενώ η επιτήρηση αυτών των εξετάσεων και η διόρθωση των γραπτών θα γίνονται από καθηγητές άλλου σχολείου.
4. Τελικός βαθμός: Ο τελικός βαθμός κάθε μαθήματος θα προκύπτει από τον βαθμό στις γραπτές εξετάσεις και τον βαθμό των τετραμήνων που θα βάζει ο καθηγητής. Αλλά ο βαθμός του καθηγητή θα προσαρμόζεται (πιθανόν +/-3) στον βαθμό των γραπτών εξετάσεων. Ο βαθμός του εθνικού απολυτηρίου θα προκύπτει από τους βαθμούς των δύο τελευταίων ή και των τριών τάξεων. Εάν θα μετρούν οι βαθμοί μόνο των δύο τάξεων, η βαρύτητά τους θα είναι 30%-40% για τη Β’ Λυκείου και 60%-70% για τη Γ’ Λυκείου. Εάν μετρά και ο βαθμός της Α’ Λυκείου, τα ποσοστά θα είναι 10% για την Α’, 30% για τη Β’ και 60% για τη Γ’ Λυκείου.
Πηγή: dikaiologitika.gr