Έως τα τέλη Οκτωβρίου αναμένεται να φτάσουν οι πρώτες κλήσεις στους παραβάτες για οχήματα που είναι ανασφάλιστα, δεν έχουν εξοφλήσει τα τέλη κυκλοφορίας ή δεν έχουν έγκυρο δελτίο τεχνικού ελέγχου από ΚΤΕΟ. Η σχετική Κοινή Υπουργική Απόφαση δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και θέτει σε εφαρμογή έναν ενιαίο αυτοματοποιημένο μηχανισμό ελέγχου που βασίζεται σε ηλεκτρονικές διασταυρώσεις δεδομένων από πολλαπλές βάσεις δεδομένων και προβλέπει τσουχτερά πρόστιμα, ακόμα και αφαίρεση πινακίδων σε περιπτώσεις υποτροπής.
Στην πρώτη διασταύρωση που πραγματοποιήθηκε με ημερομηνία αναφοράς την 2α Ιουνίου 2025, εντοπίστηκε μαζική απόκλιση συμμόρφωσης καθώς εντοπίστηκαν 700.000 οχήματα που δεν είχαν περάσει ΚΤΕΟ, 243.904 που κυκλοφορούσαν ανασφάλιστα και 113.382 που δεν είχαν πληρώσει τέλη κυκλοφορίας.
Το «Πληροφοριακό Σύστημα Διαχείρισης Διασταυρωτικών Ελέγχων Οχημάτων» που αναπτύχθηκε από τη Γ.Γ. Πληροφοριακών Συστημάτων συγκεντρώνει δεδομένα από την ΑΑΔΕ (οφειλές, τέλη), το Υπουργείο Υποδομών (τεχνικά χαρακτηριστικά, ΚΤΕΟ), το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη (αριθμοί κυκλοφορίας), το Επικουρικό Κεφάλαιο Ασφάλισης Αυτοκινήτων και την Εναλλακτική Διαχείριση Οχημάτων Ελλάδος (ΕΔΟΕ)
Η ταυτοποίηση των παραβάσεων γίνεται μέσω του αριθμού πλαισίου και κυκλοφορίας, ενώ λαμβάνονται υπόψη και επιμέρους στοιχεία ιδιοκτησίας και ιστορικού του οχήματος.
Το «σαφάρι» ελέγχων έχει βάλει στο στόχαστρο οχήματα χωρίς ασφαλιστήριο συμβόλαιο το τελευταίο εξάμηνο), με απλήρωτα τέλη και οφειλές έως και 5 έτη πίσω), καθώς επίσης και περιστατικά εικονικής ακινησίας.
Ο αυτοματοποιημένος μηχανισμός προβλέπει τσουχτερά πρόστιμα και συγκεκριμένα::
- Για ανασφάλιστα οχήματα: 1.000 ευρώ για λεωφορεία / φορτηγά Δ.Χ., 500 ευρώ για επιβατικά και 250 ευρώ για δίκυκλα.
- Για απλήρωτα τέλη: Βεβαίωση ολόκληρου του ποσού ανά έτος και προσαυξήσεις 25% έως 100%.
- Για οχήματα χωρίς ΚΤΕΟ: 400 ευρώ αν διαπιστωθεί από την Τροχαία και 150 ευρώ εάν διαπιστωθεί η παράβαση από την διασταύρωση μέσω του συστήματος. (Επιβάλλονται από το Υπουργείο Υποδομών)
Όλα τα πρόστιμα επιβαρύνονται με ψηφιακό τέλος συναλλαγής 2,4%.
Οι ιδιοκτήτες θα ενημερώνονται είτε μέσω e-mail, ή με SMS ή μέσω gov.gr wallet, με βάση το Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας.
Οι σχετικές ειδοποιήσεις θα αποστέλλονται πριν την έκδοση του προστίμου, δίνοντας περιθώριο συμμόρφωσης 15 ημερών και εάν δεν υπάρξει κάποια ενέργεια εκ μέρους του ιδιοκτήτη, θα εκδίδεται πράξη προστίμου, η οποία θεωρείται κοινοποιημένη 10 ημέρες μετά την αποστολή της.
Οι πολίτες μπορούν να υποβάλουν ένσταση εντός 10 εργάσιμων ημερών, μέσω του gov.gr και θα ενημερώνονται για το αν αυτή έχει γίνει αποδεκτή ή όχι μέσα σε 30 εργάσιμες ημέρες.
Αυστηρότερες οι κυρώσεις για τους υπότροπους
Μετά την επιβολή προστίμου, θα πραγματοποιείται υποχρεωτικός επανέλεγχος εντός 3 μηνών. Αν διαπιστωθεί μη συμμόρφωση, τότε θα αφαιρούνται η άδεια κυκλοφορίας και οι πινακίδες. Η αφαίρεση γίνεται από τις κατά τόπους Διευθύνσεις Μεταφορών και τα στοιχεία κυκλοφορίας θα επιστρέφονται μόνο με την πλήρη τακτοποίηση των εκκρεμοτήτων.
Στην περίπτωση που ο παραβάτης είναι υπότροπος, δηλαδή επαναλαμβάνει την ίδια παράβαση σε διάστημα τριων ετών, το πρόστιμο θα διπλασιάζεται και οι κυρώσεις θα εφαρμόζονται χωρίς νέα ειδοποίηση.
Σύμφωνα με τα συναρμόδια υπουργεία, οι μαζικές ηλεκτρονικές διασταυρώσεις θα διενεργούνται κάθε 1η Μαρτίου για το πρώτο εξάμηνο και κάθε 1η Αυγούστου για το δεύτερο εξάμηνο.
Για το 2025, η πρώτη ημερομηνία αναφοράς ήταν η 2α Ιουνίου, ενώ από το 2026 και μετά, οι έλεγχοι θα γίνονται κατά εξάμηνο, με δυνατότητα προσαρμογής στις επικαιροποιήσεις των βάσεων δεδομένων.