Η Περιφερειακή Θεσσαλονίκης θα αποκτήσει σταθερή συντήρηση και λειτουργία, σχεδόν στα πρότυπα της Αττικής Οδού, χωρίς όμως να υπάρχει πληρωμή διοδίων – Πρόκειται για τον πρώτο οδικό άξονα του είδους του στην Ελλάδα
Υπογράφεται τη Δευτέρα 19 Δεκεμβρίου, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, η σύμβαση για το Flyover στην Περιφερειακή Οδό Θεσσαλονίκης.
Το έργο έχει αναλάβει το σχήμα ΑΒΑΞ-Mytilineos μέσω του διαγωνισμού που ξεκίνησε στα τέλη του 2020 και περίπου 2 χρόνια μετά ολοκληρώνεται.
Ο ανάδοχος θα αναλάβει τις μελέτες, την κατασκευή, συντήρηση και λειτουργία όχι μόνο του Flyover, αλλά ολόκληρης της Περιφερειακής Θεσσαλονίκης.
Με λίγα λόγια, μέσω αυτού του έργου, η Περιφερειακή Θεσσαλονίκης θα αποκτήσει σταθερή συντήρηση και λειτουργία, σχεδόν στα πρότυπα της Αττικής Οδού, χωρίς όμως να υπάρχει πληρωμή διοδίων. Ο αστικός αυτοκινητόδρομος της Θεσσαλονίκης με την ολοκλήρωση του έργου θα αλλάξει χαρακτήρα, θα έχει σημαντικά μεγαλύτερη χωρητικότητα και θα μπορεί να εξυπηρετεί με ασφάλεια τους χρήστες του.
Τα έργα εκτιμάται ότι θα ξεκινήσουν 2-3 μήνες μετά την υπογραφή της σύμβασης, καθώς θα χρειαστεί να γίνει αρχικά η κατάληψη του χώρου, να δημιουργηθούν τα εργοτάξια και να ξεκινήσει η πρόσληψη προσωπικού που θα χρειαστεί για την κατασκευή του έργου.
Το σχήμα ΑΒΑΞ-Mytilineos
Αξίζει να αναφέρουμε πως το flyover θα είναι το πρώτο οδικό έργο-ΣΔΙΤ που θα υπογραφεί στη χώρα, πρώτο από μια σειρά έργων που ξεκίνησαν να δημοπρατούνται από το 2018 από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με αρχή το μεσαίο τμήμα του ΒΟΑΚ (Χερσόνησος-Νεάπολη).
Για την Mytilineos είναι, επίσης, το πρώτο μεγάλο έργο για αστικό αυτοκινητόδρομο και το δεύτερο γενικά για αυτοκινητόδρομο μετά το μεγάλο έργο που κατασκευάζει για την ολοκλήρωση της Αμβρακίας Οδού.
την ABAΞ είναι ακόμα ένα μεγάλο οδικό έργο που ξεκινά καθώς η κορυφαία τεχνική εταιρεία έχει να επιδείξει συμμετοχή στην Αττική Οδό και σε μεγάλους αυτοκινητόδρομους για δεκαετίες, όντας ένα από τα ισχυρότερα brand στο χώρο των κατασκευών. Να θυμίσουμε πως η ΑΒΑΞ έχει επίσης συμμετοχή στον αυτοκινητόδρομο Πάτρα-Πύργος.
Το έργο έχει συνολικό προϋπολογισμό 478 εκατ. ευρώ και θα είναι το μεγαλύτερο οδικό έργο στη Θεσσαλονίκη εδώ και χρόνια. Το πρώτο πολύ μεγάλο έργο μετά την κατασκευή της Εγνατίας Οδού. Μαζί με το Μετρό θεωρούνται τα έργα-ναυαρχίδες για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού κορεσμού που παρατηρείται εδώ και χρόνια στη Θεσσαλονίκη.
Ο ανάδοχος θα κληθεί να αναλάβει τη λειτουργία και συντήρηση του συνόλου της Περιφερειακής Θεσσαλονίκης, όπως αυτό θα προβλέπεται στον οριστικό σχεδιασμό, για όλη τη διάρκεια της σύμπραξης, καθώς και, κατά τυχόν ενάσκηση από το Δημόσιο Φορέα του σχετικού δικαιώματος προαίρεσης αυτού, την κατασκευή επί μέρους οδικών τμημάτων και κόμβων εντός του ρυμοτομικού σχεδίου της Πυλαίας.
Διάρκεια έργου
Θα χρειαστούν 4 χρόνια για την κατασκευή του και υπολογίζεται πως μέχρι το τέλος του 2026 θα μπορεί να ολοκληρωθεί, αν δεν υπάρξουν άλλα εμπόδια κατά τη διάρκεια της κατασκευής.
Συνολικά η διάρκεια της σύμβασης μαζί με την κατασκευαστική περίοδο είναι 30 χρόνια. Στο διάστημα των υπόλοιπων 26 ετών, ο ανάδοχος θα αναλάβει την συντήρηση και λειτουργία του νέου αυτού δρόμου. Το Δημόσιο θα εξοφλεί με πληρωμές διαθεσιμότητας, δηλαδή τακτικές πληρωμές απευθείας προς την εταιρεία του ανάδοχου σχήματος.
Με αυτόν τον τρόπο, αποφεύγεται η θέσπιση διοδίων για την εξόφληση της κατασκευής και της λειτουργίας.
Το έργο υλοποιείται από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με τη μέθοδο της ΣΔΙΤ, μέρος πακέτου ανάλογων οδικών έργων. Με την ίδια μέθοδο προχωρούν διαγωνισμοί για τον άξονα Καλαμάτα-Μεθώνη, για το τμήμα του ΒΟΑΚ Χερσόνησος-Νεάπολη και τα οδικά τμήματα Δράμα-Αμφίπολη και Θεσσαλονίκη-Έδεσσα.
Η μεγάλη αλλαγή στο κυκλοφοριακό της πόλης
Το flyover είναι ένας νέος άξονας που θα κατασκευαστεί στην ανατολική πλευρά της Περιφερειακής Θεσσαλονίκης. Ουσιαστικά ένα τμήμα του γύρω στα 4 χιλιόμετρα θα είναι υπέργειο και αυτός είναι ο λόγος που ονομάστηκε «flyover», καθώς στα μάτια του οδηγού που θα κινείται στον υφιστάμενο δρόμο, θα φαίνεται σαν να «ίπταται» ένας επιπλέον άξονας.
Μάλιστα, όπως σημειώνουν πηγές της αγοράς, πρόκειται για τον πρώτο οδικό άξονα του είδους του στην Ελλάδα ο οποίος συγκεντρώνει πολλά πλεονεκτήματα. Πρώτον θα μπορεί να δημιουργεί μια διαμπερή κυκλοφορία μεταξύ της αρχής και του τέλους του.
Θα αποσυμφορήσει την σημερινή κίνηση στο υφιστάμενο τμήμα της Περιφερειακής, η οποία θα έχει πλέον πιο τοπικά, πιο αστικά χαρακτηριστικά. Παράλληλα θα δημιουργήσει καλύτερη σύνδεση με το αεροδρόμιο της πόλης που συνεχώς αναπτύσσεται.
Οι οδηγοί θα αποκτήσουν καλύτερη πρόσβαση προς τη νότια Θεσσαλονίκη και τη Χαλκιδική και θα επιτρέψει καλύτερα, πιο άνετα και ασφαλέστερα ταξίδια. Ο νέος άξονας εκτιμάται ότι θα βελτιώσει κατά πολύ τα επίπεδα οδικής ασφάλειας σε σχέση με τον υφιστάμενο άξονα.
Το αντικείμενο του έργου
Η αναβάθμιση της Α.ΕΣ.Π.Ο.Θ. προβλέπεται μέσω της:
- Κατασκευής Υπερυψωμένης Ταχείας Λεωφόρου 2+2 λωρίδων κυκλοφορίας, στη ζώνη διέλευσης της υφιστάμενης εσωτερικής Περιφερειακής Οδού στο τμήμα της από τον Α/Κ Κ5 έως την περιοχή του Α/Κ Κ10 (Κωνσταντινοπολίτικα), σε συνδυασμό με ανακατασκευή της υφιστάμενης οδού στο σύνολο του εύρους του καταστρώματός της,
- διαπλάτυνση κατά μία λωρίδα κυκλοφορίας και κατά τμήματα προσθήκης ΛΕΑ στο τμήμα της Α.ΕΣ.Π.Ο.Θ. από Α/Κ Κ10 έως Α/Κ Κ12, και iii. βελτίωσης των λειτουργικών και των γεωμετρικών χαρακτηριστικών της υφιστάμενης Α.ΕΣ.Π.Ο.Θ.
Το έργο έχει συνολικό μήκος 13 Km, ειδικότερα (α) το τμήμα από Α/Κ Κ5 έως την περιοχή του Νοσοκομείου «ΓΕΝΕΣΙΣ» με μήκος 9,5 Km προβλέπεται να αναβαθμιστεί με την προσθήκη Υπερυψωμένης Ταχείας Λεωφόρου (ΥΤΛ), (β) το τμήμα «ΓΕΝΕΣΙΣ» – Α/Κ Κ12, μήκους 3,5Km προβλέπεται να διευρυνθεί κατά μία λωρίδα ανά κατεύθυνση (οκτώ από έξι λωρίδες συνολικά).
ΠΗΓΗ: ΗΜΕΡΗΣΙΑ