Αντίθετοι στην αύξηση των διοδίων και στην παραχώρηση της Εγνατίας Οδού είναι Ο Σύλλογος Εργαζομένων στην Εγνατία Οδό, αμφισβητώντας ότι η όλη διαδικασία εξασφαλίζει τα συμφέροντα του δημοσίου.
Μεταξύ άλλων επισημαίνει ότι, σε αντιπαραβολή με την προβλεπόμενη παραχώρηση, εάν ο δρόμος παραμείνει υπό δημόσια διαχείριση, το κόστος για τους χρήστες της οδού μπορεί να παραμείνει στα σημερινά χαμηλά επίπεδα των 0,03 ευρώ/χλμ. Ταυτόχρονα, τα εκτιμώμενα κέρδη θα φτάσουν στα 3 δισ. ευρώ στον ορίζοντα 35ετίας.
H σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού προβλέπει την άμεση κατάργηση απαλλαγών διοδίων για τους τοπικούς χρήστες (Θεσπρωτία, Ιωάννινα, Ξάνθη, Ροδόπη, Έβρος) που είναι σήμερα σε ισχύ, και άμεση κατάργηση απαλλαγών διοδίων για τους ανέργους.
Το Υπουργικό Συμβούλιο ήδη με το ΦΕΚ 24/16.02.2024 εξουσιοδότησε τον υπουργό Οικονομικών και τον υπουργό Υποδομών & Μεταφορών να συνυπογράψουν εκ μέρους του Δημοσίου την σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού και των τριών κάθετων αξόνων.
Αυτό ήρθε ως επακόλουθο του «προσυμβατικού» ελέγχου από το Ελεγκτικό Συνέδριο και την αποδοχή του, παρόλο που έγιναν ουσιαστικές τροποποιήσεις στην σύμβαση μετά την κατάθεση προσφορών.
«Είναι ηλίου φαεινότερο ότι ενώ αρχικά ανακοίνωσε το ΤΑΙΠΕΔ ότι το εφάπαξ τίμημα θα είναι €1.496.100.000 (1,496 δισ.€), λίγο πριν την κατάθεση ή και κατά την φάση κατάθεσης των τευχών στο ελεγκτικό, ανακοινώθηκε από το ΤΑΙΠΕΔ μείωση του τιμήματος κατά 170 εκατ. € κάτι που επιβεβαιώθηκε και από τις εγγραφές του στον προϋπολογισμό του 2024.
Επίσης η εκτίμηση με βάση τα ετήσια έσοδα που θα εισπράξει το Δημόσιο κατά τα 35 έτη ανέρχονταν αρχικά σε €850.000.000 σύμφωνα με την πρόβλεψη της σύμβασης για επιστροφή του 7,5% των ετήσιων ακαθάριστων εσόδων.
Σύμφωνα δε με πληροφορίες, τα έσοδα αυτά ενδέχεται να μειωθούν, αφού το επιτρέπουν οι τροποποιήσεις της σύμβασης μετά την κατάθεση προσφορών και ανακήρυξη πλειοδότη.
Όσοι πανηγύριζαν με τις ανακοινώσεις των δισεκατομμυρίων, τώρα δεν μιλούν με τέτοια ζέση αλλά συνεχίζουν να βλέπουν το δέντρο και να χάνουν το δάσος» σημειώνουν οι εργαζόμενοι.
Στην ανακοίνωση υπογραμμίζεται ότι η τεράστια αύξηση στα προβλεπόμενα έσοδα (11,35 δισ. €) από τη διαχείριση της Εγνατίας Οδού, όπως προκύπτει από το χρηματοοικονομικό μοντέλο του παραχωρησιούχου που ανακοινώθηκε από το ΤΑΙΠΕΔ, οφείλεται αποκλειστικά στην υπέρογκη αύξηση του κόστους διοδίων που θα πληρώνουν οι χρήστες της Εγνατίας Οδού. Η οικονομική επιβάρυνση θα είναι άμεση για τους χρήστες της οδού.
Ενδεικτικός της νέας πραγματικότητας είναι ο ακόλουθος πίνακας:
Σύμφωνα με τον Σύλλογο Εργαζομένων τις επόμενες μέρες περιμένουμε από την κυβέρνηση να αυξήσει τα διόδια από 0,03 €/χλμ. σε 0,04 €/χλμ., να βγάλει ενάριθμο για τα 60 εκατ. “προίκα” στον παραχωρησιούχο (το τίμημα πάει στο δημόσιο χρέος).